Boskalis realiseert CO2-reductie door inzet duurzame biobrandstof bij aanleg duurzaam energieproject Borssele

Papendrecht, 25 september 2018 Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) gaat bij de aanleg van de exportkabel naar het offshore windpark Borssele een mengsel van biobrandstof inzetten waarmee dit duurzame energieproject op een duurzamere wijze wordt gerealiseerd. Het project Borssele Alpha wordt uitgevoerd in opdracht van TenneT en dient het Net op Zee te verbinden met het Nederlandse hoogspanningsnetwerk. Bij de aanleg zal Boskalis tot 30 procent biobrandstof bijmengen op de in te zetten schepen. Sinds vorige week vaart de grote sleephopperzuiger Prins der Nederlanden op biobrandstof, waardoor een forse CO2-reductie wordt gerealiseerd. Marco Kuijpers, senior manager Offshore Nederland bij TenneT juicht deze stap van Boskalis toe: "TenneT heeft naast het op een veilige, efficiënte en betrouwbare wijze transporteren van elektriciteit ook als doel dit op een duurzame manier te doen. Hierom nemen we diverse maatregelen ter beperking of compensatie van de effecten van onze activiteiten op het milieu en werken we aan een klimaatneutrale werkwijze in 2025. Het initiatief van Boskalis om schepen voor een deel op biobrandstof te laten varen, wordt door TenneT dan ook van harte toegejuicht. Hierdoor wordt bij de aanleg van een duurzaam project als het Net op Zee Borssele nog bewuster omgegaan met het milieu." De inzet van biobrandstof maakt deel uit van het 'Boskalis on Bio'-programma, waarvoor het onlangs een lange termijn overeenkomst sloot met biobrand-stofleverancier GoodFuels. Met het programma zet Boskalis in op een CO2-reductie van 35% in de komende 5 jaar op materieel in Nederland. Uit diverse praktijktests van Boskalis is gebleken dat duurzame biobrandstof een indrukwekkende CO2- besparing oplevert tot 90% versus fossiele brandstof en ook veel effectiever is dan bijvoorbeeld alternatieven zoals vloeibaar aardgas (LNG). Ten behoeve van de aanleg van de Marker Wadden baggerde Boskalis zes maanden lang op een biobrandstofmengsel B50 bestaande uit 50% restproducten uit de papierindustrie hetgeen ook resulteerde in een enorme CO2-reductie. Naast schepen past Boskalis de brandstof nu ook toe op droog grondverzetmaterieel en vrachtwagens in Nederland. Voor meer informatie Investor relations:
press@boskalis.com T +31 78 6969310 Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. De onderneming levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta's met onder meer de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Tevens voert Boskalis projecten uit en levert het een breed spectrum aan maritieme diensten voor de olie- en gassector en offshore windindustrie en voert het scheepsbergingen uit. Daarnaast heeft Boskalis meerdere strategische partnerships in havensleep- en terminaldiensten (Kotug Smit Towage, Keppel Smit Towage, Saam Smit Towage en Smit Lamnalco). Met een veelzijdige vloot van ruim 900 schepen en vaartuigen en 10.700 medewerkers, inclusief deelnemingen, is de onderneming actief in meer dan 90 landen, verspreid over zes continenten. Dit persbericht is tevens opgenomen op onze website www.boskalis.com.